1) uprawiaj sport - prawidłowo odżywiony i dotleniony mózg działa sprawniej, 2) wysiłek intelektualny też jest niezbędny - najlepiej ucz się języka obcego, ale też czytaj książki lub rozwiązuj krzyżówki, 3) relaks, spokój i dobry nastrój ułatwiają zapamiętywanie,
4) jeśli podejdziesz do nauki z pasją i zapałem, zapamiętasz szybciej i więcej, przekonaj siebie, że warto się nauczyć, 5) bo..., 6) maratony uczenia się są najmniej skutecznym sposobem przygotowywania się - mózg po kilku godzinach asymilowania wiedzy męczy się i nie przyjmuje nowych informacji zbyt dobrze (np. jedna godzina uczenia się na świeżo równa się trzem godzinom kucia po nocach), 7) oprócz słów i liczb wykorzystuj także kolor, rytm, przestrzeń, wyobraźnie i emocje; w myśl słów Konfucjusza: „Powiedz mi - a zapomnę, pokaż mi - a zapamiętam...”; znajdź praktyczne zastosowanie tego, o czym się uczysz, 8) wybieraj sprawy najistotniejsze - ucz się mało, ale porządnie i z przerwami 5-10 minutowymi, najlepiej co 45 minut, 9) musisz sobie uświadomić, na co zwracasz największą uwagę:
• to mi wygląda na fajny pomysł - WZROKOWIEC
• to brzmi fajnie - SŁUCHOWIEC
• mam złe przeczucia - CZUCIOWIEC
- wzrokowcom pomaga w uczeniu się sporządzanie wykresów i map myślowych; - słuchowcy powinni na głos czytać to, co chcą zapamiętać, nagrywać swoje wypowiedzi, a potem je odsłuchiwać, dobrze, jeśli uczą się z kimś, najlepiej zapamiętują w trakcie dyskusji. Ich nauce sprzyja cicha muzyka, z którą kojarzą przyswajany materiał - dla czuciowców istotna jest przestrzeń, w której się uczą.
10) ważne i ekonomiczne są powtórki:
• pierwsza powinna się odbyć około 10 minut po zakończeniu nauki, • druga - godzinę po pierwszej powtórce, • trzecia - dzień po poprzedniej, • czwarta - po czterech dniach, • piąta po tygodniu, • szósta - po dwunastu dniach, • siódma - po dwudziestu, • ósma - po miesiącu, dziewiąta po trzech miesiącach, • dziesiąta - po pół roku,
za każdym razem powtarzaj co najmniej przez 5 minut.
Bibliografia:
Bandler R - Umysł - jak z niego wreszcie skorzystać; programowanie neurolingwinistyczne, Skierniewice 1994 Birkenbihl V.F. - Trening sukcesu, Wrocław 1996 Gozdek-Michaelis K. - Supermożliwości twojego umysłu, Warszawa 1993 Gozdek-Michaelis K. - Rozwiń swój genialny umysł, Warszawa 1997 Lang G. - Jak być lepszym w szkole, Katowice 1996 Lorayne H. - Superpamięć dla uczących się, Łódź 1998 Lorayne H. - Sekrety superpamięci, Łódź 1998 Robbins A. - Nasza moc bez granic, Warszawa 1996 Robbins A. - Obudź w sobie olbrzyma, Warszawa 1996 Smith A. - Przyśpieszone uczenie się w klasie, Katowice 1997